...on läbi saanud 28. augustikuu meie maaelu...

 ...ja peagi saab suurelt juubeldada. Ülo peaks sellel ajal ka juba penskar olema, aega peaks jätkuma. Oi kuidas ma seda aega ootan.  

Juuli viimased päevad ja augusti esimese nädala puhkasin sanatoorselt. Mulle meeldis, meeldis sedavõrd, et kui koju jõudsin tahtsin tagasi. Ja 10 ülimalt nauditavat päeva (eriti oluline punkt oli see, et ma olin üksi toas) asendusid paari tõsiselt depressiivse nädalaga. Aga kõik läheb mööda. Olen juba mõned päevad aias tagasi ja valmistun sügiseks. Selle aia mastaapide juures peabki juba suve lõpus hakkama koomale tõmbama, muidu lihtsalt ei jõua. Aga kevadel pole sugugi tore mullust saasta kokku korjata. 

Ajal kui mitmeski Eestimaa paigas, Tartu kaasa arvatud, olid peaaegu katastroofi mõõtmetes padukad nautisin mina Haapsalus ilusat ilma ja kõik õhtud veetsin paar tundi (vähemalt) promenaadil. Esimesel õhtul oli tuuline aga soe ja ma sain sellise positiivse laksu, et jätkus lõpuni. Kõige toredam oli kahe luigepere vaatlemine nende puhkeajal. Mina polnud elus seda veel näinud ja kui sellest vaimustunult rääkisin siis kohalikud ei võtnud nagu üldse vedu, et koos minuga vaimustuda. Nojah, teadagi. neile ju tavaline asi. Oi seal Promenaadi uulitsal oli mitu sellist maja kus elaks. Ma muidugi delikaatselt loobusin nende pildistamisest. Üks jäi kogemata koos kuursaaliga siiski ka pildile.

selles hoones puhkasin 10 päeva, HNRK ja kes ei tea siis Haapsalu Neuroloogiline Rehabilitatsioonikeskus
vaade aknast, meri oli pidevas muutumises

Loomulikult tegin kõige rohkem pilte esimesel õhtul. nende 10 päeva jooksul sai pilte väga palju. Mõned olulisemad (mulle loomulikult) 

loomulikult kuursaal ja selles kollases majas seal tagapool ma elaks hea meelega

pargi servas oli selline torre paviljon, sel ma veetsin päris palju aega, hea koht telefoni vaevata ja kallitega suhelda

seda kuulsat jääkaru on kohustuslik pildistada

nendes paatides oli midagi väga paeluvat

ja siit sai laenutada paadisõidu või paadi, ma täpselt ei uurinud ja jäätist sai ka

imelisi vaateid nautisin iga päev

selles majas võiks ka elada kuigi see ei ole enam Promenaadi uulitsal

kui ma olin sellest imest (minu jaoks on külluslikud amplid jms endiselt ime) kolm päeva mööda sõitnud ei suutnud enam pildistamise soovile vastu panna 

luigeepere, see 5 pojaga, sätib unele. Enne puhastavad sulgi sama põhjalikult kui kassid oma kasukaid

luigepere tuduaeg

Kindlasti tahab keegi küsida, et kas sai ka parem. Ütlen ausalt, ei tea. 10 päeva jääb väheks, et aru saada , Aga ma sain palju targemaks ja palju positiivseid emotsioone. Ilmselt liigagi palju. 

Kui ma kodust lahkusin oli aias juba täielik juulijungel
Ja kui ma tagasi jõudsin oli veel hullem, oli augustijungel kus vahepeal kodukandi lakkamatute vihmahoogude ja sooja ilma toel oli kasvanud kõik. Loomulikult ka ohakad ja murud. Muruga olin arvestanud. Teadsin, et kui naasen on murutraktor mu esimene ja suur sõber. 
AGA ! Olin kindel, et ka seened on just sel ajal kui ma ära olen kasvanud. Selle kontrollisin kohe üle kui koju jõudsin.
kahjuks ei olnud kõik enam esimeses värskuses aga neid oli palju ja jagus ka pannile. Paljuski tänu haavapuravikele. Üks (ussivaba nii uskumatu kui see ka pole) sobis täpselt ämbri kaaneks

ämber 7,5 l mitte mõni pisike

Sel aastal on puravikega palju kitsam kui eelmisel aastal. Aga see eelmine oligi ilmselt erandlik ja erakordselt puravikurohke. Siiski, täna 01.09 sõime paraja panntäie praetult. Tasapisi on ikka mõned karbid ka sügavkülma saanud. Mõned kased kasvatavad ainult kaseriisikaid aga me kumbki ei hooli eriti kupatatud seentest kui just väga vilets seeneaasta ei juhtu olema.
Kui juba seenetamiseks läks siis punased kärbseseened (ka vähem kui eelmisel aastal) tekkisid augusti keskpaigas. Need ei jäta mind kunagi külmaks, visuaalselt muidugi kuigi ma täitsa tahaks teada, mis mõned inimesed neid nii pikisilmi ootavad. 


Mis siis augustis aias toimub. On päris palju võimsaid õitsejaid. On nii värvi kui vormi. Laia lehte kui kõrget kõrrelist. Lausa silma riivavalt eredaid flokse. Päevaliiliaid, käokingi, loomulikult heleeniumid, astrid, mitmed emajuured. On veel astilbet, päikesesilmad pole veel tuhmunud. Aga juba tuleb ka vilju . Tasapisi algab üleminek suviselt ilult sügisesele veel suuremale ilule. Minu jaoks on sügis oodatud aeg.
Veratrum nigrum  must upsujuur ja selle kõrghetk lähivaates

Enamus liiliaid hakkas juba juuli lõpus alla vanduma. Mõni ootas minu ära.
Lilium OT ´Schezarazade ` 

Kõige viimane liiliate seas on meil kaunis liilia . Augusti keskpaigas. Kahjuks vaid üks kolmest õitses. Teised said ilmselt kevadel külmaga pihta.
L. speciosum var rubra ´Ucha `


Käokingad mulle ikka väga meeldivad. Olgu peale, et mürgised, mina neid suhu ei topi ja pole näinud, et kedagi teistki väga isutaks, ei lapsi ega vanureid. Et need on valdavalt kõrged siis on need peenraservast piisavalt kaugel kui ka keegi hakkaks himustama. Paar esindajat ka siinkohal.

Aconitum ´Spark `s Variety ` käoking, keskpäevase päikese käes on heledamad kui tegelikult

Aconitum kammarum ´Bicolor ` Stoerki käoking on iludus, endiselt imetlen

Päevaliiliate paraadi ei hakka korraldama. Juulis oligi neid rohkem, Hetkel on mulle lähedased ämblikõielissed. See on üsna hiline, puhtalt augustikuine
ma ütleks, et see on nimetu, sest sain ma selle ´Orange Spaiderina ` aga see ju puhas kollane

Ka flokse oli juba juulis palju õitsemas aga neid õitseb veel ka augustis päris kenake hulk. On hea, et olemas on varajased, keskmised ja hilised. Nii kestab floksilõhn kauem.
´Eden´s Smile ` väga jõuline ja kiirelt laienev, ilmeksimatult oma õie mustri tõttu ära tuntav, värv ka täitsa mõistlik

´Pangodi`s Pink ` Muhedikemaa seemik, vot see on juba tõesti roosa

see tõeliselt punane on ´Krasnaja Schapochka ` , selle ees on ´Flare `, taustal kobarpead. ka nende aeg on praegu, just suureõieliste

´Orchid Green `ei suuda kahjuks kuidagi õiekesi sel aastal lahti saada, muidu tundub olema jõuline

Ma juba eelmine kord kiitlesin tõelise hiigelhostaga ja et see on minu selle aasta staar siis ma ei suuda veel paarist pildist loobuda
´Lady Isobel Barnett ` , vidinad on selleks, et ikka kõik saaks aru kui suured on need lehed ja kuidas veel läigivad (aitäh Futu kes sa selle mulle kord jagasid)


On selliseid mida peaks taltsutama juba eos aga samas on need nii ilusad, et ikka saab silm kinni pigistatud. Vähemalt seni kuni see pole vallutanud alasid kus mitte pole sobilik . Nii on selle tiigi kallastel üha enam kanda kinnitava vesikanepiga
Eutrochium purpureum verev männaskanep (verev vesikanep) 

Heleeniumid kestavad veel septembriski, just need kõrged sügisheleeniumid, mis mulle hoopis rohkem meeldivad, olgu siis krantsid või sordid
krantsid
Helenium autumnale ´Baudirektor Linne ` sügisheleenium


Kõrgemad ja kõrged kõrreöised kõrguvad. Sinihelmikad ja roog-sinihelmikad. kahjuks pole ma hiina siidpööriseid kasvama saanud. Üks triibuline on peidus teiste taimede vahel, sest kõrgust ega lisa ei tule. Saan muidugi öelda, et mul ka on. 
Molinia caerulea ssp arundinacea  roog-sinihelmikas, sordinimed on ammu sassis, ma parem ei paku

Molinia caerulea ´ Edith Dudzus `harilik sinihelmikas

´Moorhexe `

Miscanthus sacchariflorus  amuuri siidpööris või selleks olen teda pidanud ja selle nimega saanud aga sel suvel selgus, et see ei tarvitsegi õige olla. Õige pidi hullult levima aga minu oma püsib kenasti aeglaselt laieneva tuustina. Kahjuks ma ei mäleta enam, mida selle asemele nimeks pakuti. Kas võis see olla õiekas siidpööris ? 

Loomulikult õitsevad siilkübarad augustis ja osad isegi septembrisse välja. 

Echinacea ´Milkshake `koos küpseva metsporgandiga Daucus carota

Üks ülane mille õiget liiki ma ikka ei tea, On pakutud küll jaapaniülast ja siis teiste tarkade poolt hubei ülast. No ja võta sa kinni. Ilus suur sügiseni aga väga kergejalgne peenras lippaja. Pane või murusse.
Anemone ülane ?
Eelmisel aastal võtsin südame rindu ja ostsin veel ühe hübriidse ülase. Ehk ei ole selline metsaline ja pealegi on see valge
Anemone hyb ´Honarine Jobert `, pildi allkiri võiks olla dance ballerina, danc (ühe päevaliilia nimi on ka selline)

Kui mõne eriti kõrge jäta toestamata siis peab see kellegi õlale toetuma.
Silphium laciniatum  kompass-vaigulill
Augusti lõpu ja septembri lilled on ka tonditupik ja kilpkonnalill
Chelone glabra  sile kilpkonnalill

Physostegia virginiana ´Vivid ` virgiinia tonditupik

Kaks järgmist on minu jaoks topi tipus
Actaea pachypoda  valge siumati, selle sordil ´Misty Blue ` pole mammud veel valgeks läinud

Isodon (Plectranthus) excisus  saba-võrdhammas

Sõnajalad tunnevad ennast sel aastal paremini. On ikka vihma ja õhuniiskust rohkem olnud kui paaril eelmisel suvel. Üks tunneb ennast nii hästi, et selle alt peab mõned väiksemad asjad ära kolima. Ilmselt kevadel pean ette võtma.
Dryopteris filix-mas maarjasõnajalg (kusagile peab lisama ka mehhiko aga ma pole siiani aru saanud kuhu, kui keegi oskab, aidaku) see kõige suurem ja muu mudru, lisaks suvitavad orhideed

Lõpuks on till meie aias hakanud levima. Mismoodi see asi käib ma aru ei saa. Külvad ja külvad aga midagi ei juhtu ja siis ühtäkki on seda mitmes erinevas ja üksteises kauges kohas. Mulle tohutult meeldivad sarikalised ja nüüd on õnn õuele tulnud.
Anethum graveolens aedtill, ilutill kivila servas

Kui ma varakevadel tomateid ja suvikuid külvasin (liiga vara) ei osanud aimatagi ju, et kevad jälle venib ja istutamise ajaks olid nii tomatid kui päevalilled (tuli juba eelmisel sügisel isu ) spiraalvarrelised, nirud ja lootusetud. Mõlemist sai asja. Tomatis ma ei kahelnudki. See on ikka üks vinge taim. Päevalilled pistsin vabaks jäänud kõrvitsakasti. kasvuka taha, silma alt ära. Komposti ka ei raatsinud kohe saata. Kiratsesid kaua aga siis võtsid vedu.
Sordinimesid ei hakka enam taga ajama. Päevalillede seemnevalik on suur. Ma ilmselt proovin uuel kevadel veel.



Andestagu mulle astrijumalad. Peaaegu oleksin unustanud. Tasapisi juba midagi tuleb. Keegelaster ja taevasinine alustavad sel suvel korraga. Õitsevad Frikarti ja amellastrid. Neid on kindlasti juurde vaja. Absoluutselt kindlasti. 
Aster x frikartii  Frikarti aster

A. amellus ´Rosa Erfüllung ` amellaster

A. amellus ´Feicelkönigen ` amellaster

Suvel tõi Tii mulle valgeõielise astri aga...ma loodan, et saan andeks, et jälle nime ei tea
Aster ?

Tuleb välja, et aiavaateid augustist peaaegu polegi. Üks igaaasatane üle heki pilt, kaks mõistlikumat vaadet ja üks niisama ilu ja lõbu pärast.
iga aastaga läheb tihedamaks




Nüüd jõuan palju tähtsama ja põnevama puittaimede juurde ka lõpuks. Roosid loomulikult jätkavad õitsemist. aga on juba päris palju ka viljailu.
´Morden Blush ` 

´Morden Snowbeauty `

`Pink Blanchet ` roomamisest villand sirutab oksa taeva poole ja on ka seda väärt

Pihlakad on sel aastal saagikad. Eriti harilik ja selle sordid. Aga mitte ainult. Kõik pihlakamarjad pole veel värvunud
Sorbus cascadensis  kaskaadi pihlakas näeb tore välja

Sorbus aucuparia  harilik pihlakas, liik paar sorti allpool

´Xanthocarpa `

`Apricot Queen `

Sorbus x arnoldiana ´Kirsten Pink ` Arnoldi pihlakas hakkab ka lõpuks kasvama ja selle roosad mammud on imehead

Meil on õunaaasta. Ma pole varem näinud, et õunad sedasi kobaras oleks. 
Malus domestica ´Liivi Kuldrenett ` aed-õunapuu

Viirpuude õitsemine jäi vist kevadküla kätte. Osadel vaid paar kobarat. Karvane viirpuu on ka palju vähem saagikas kui muidu.
Crataegus maonagyna  üheemakaline viirpuu oma tavalises headuses

Crataegus macracantha  pikaastlaline viirpuu ei saa ka kurta

Kibuvitsade juures on viljaaeg ja neid on igas mõõdus ja värvis (peaaegu, väike liialdus)
´Matti Hesperia `

pole kindel, ehk on R. elegantula  nägus kibuvits ???

Viimastel aastatel on just harilik lodjapuu olnud sitikate küüsis. Sel aastal õnneks mitte.
Viburnum opulus  ´Xanthocarpum ` harilik lodjapuu

Mõni kohe ei oska piiri pidada. Siis hakkab kahju ja korjad saagi kokku, et sellest midagi teha. kasvõi näiteks mahla
Sambucus nigra ssp canadensis  kanada leeder, lõhislehine pealekauba

Eonymus macropterus  suuretiivaline kikkapuu, vist kõige ilusam põõsas meie aias

Elaeagnus commutata  läikiv hõbepuu kui hõbedane siis üleni

Sel ajal kui ma Haapsalus puhkust nautisin lõpetasid Ülo ja Hillar anni tondilossile katuse paneku. Sellel pildil on natuke näha ka

Ja mingil hetkel said valmis 2 esimest pinki, lihtsat ja toekat aga neid oleks vaja 22, et igast suunast saaks istudes aeda nautida. Üks tuleb ilmselt veel selle hooaja sees

Et oma depressiivsest olekust väljatulekut tähistada tellisin Järvseljalt umbes tosina puittaimi. Kõik väga põnevad aga kaks on erilised iludused
Alnus glutinosa ´Rubinerva ` sanglepp

Acer platanoides  ´Purple Globe ` isand kui see kosub kui imeilus siis veel on

No ja nii see august läks. Kiirelt, nii kiirelt , et polnud aega mõeldagi. Nii see postitus ikka ja jälle vanaviisi sai aga küll ma lõpuks midagi välja mõtlen, Vähemalt loodan ja püüan, sest kaua saab iseendale närvidele käia. siiski elu on näidanud, et mõnikord vägagi kaua. 




2 kommentaari:

  1. Võimas ja liigirikas aed on teil, taban iga postituse juures end jälle üllatuvat, seda pole näinud ja seda kohtan esimest korda. Minu hübriidülane seisis oma viis aastat ühe koha peal ja oli aia ehe, kuid tänavu, vihmasel suvel, sõitis tal katus pealt. Ta tütartaimi kohtab isegi meetri kaugusel emataimest. Nagu plahvatanud oleks.

    VastaKustuta
  2. Mulle sobib see blogi sel kujul väga hästi, pole vaja midagi muuta! ;)
    Ja tõepoolest, siit leiab alati uut ja üllatavat. No see kanada leeder näiteks see kord. Lihtsalt vow!

    VastaKustuta