...veebruari vigurid

 Alustama pean sellest, et jaanuari viimane päev viskas vimka ja lasi päikese valla. Küll pilvede vahelt ja seest aga ikkagi oli palju helgem tunne.

01.02 Varahommikust saati on kerget lund sadanud ja imekombel on temperatuur veel -0,4C aga kauaks? Päeva peale võib see kerge lumekiht taas sulada.

02.02 See juhtub siis kui ilm on täielikult mõõdu- ja taktitundetu, viisipidamisest rääkimata. Huvitav, mida vanarahva tarkus küünlapäeva lume kohta räägib.




saladuslik

õitseb

varblutid on mu lemmikud

Palju märga lund teeb ärevaks. Puudel raske kanda. Ei saa aru kas on lootust sulamisele või ei ole. Paari hommikuse tunni jooksul kui termomeetril silma peal hoidsin käis temperatuur -0,4C ja +0,4C vahet, keskmiselt siis 0 C. Tuuletu ja midagi sajab endiselt. Õhtuks võib kõik juba muutunud olla.

03.02 Keskpäeval -2,5C, vahepeal tibab natuke lund. Normaalne.
Tegelen ikka oma taimetabeliga. Epimeediumitega on hästi. Täpselt 40 neid on. Veidike on segadust ja paar nime ka teadmata aga usun, et kui  suvel õitsevad saab see viga parandet. Neid mahuks mulle veel ja ma tean õnneks ka ühte usaldusväärset kohta kust neid vähehaaval ikka juurde saab. Sommeristast muidugi. Olen episid juba korduvalt kiitnud ja kiidan ikka veel. Eriti nende põuakindlust. No aga eks need on ikka ilusad ka nii õiteta kui õitega. Minu jaoks ongi need kõige paremad taimed milledel lehed on omaette vaatamisväärsus ja epidel on.
Tegelikult olen igasuguse muu mudru kokkulugemisega hädas. Tuleb välja, et ma pole eriti usinasti fotokat kasutanud ja kõik ei ole ju meeles. Tuleb selline +/- 100 nimekiri või lausa +/-200.

04.02 Sinililled on veel üks armastus, mis pisut lappama läinud. Seda just loodusleidude koha pealt. Arvan, et ei pane mööda kui pakun 2/3 neist ca 70 Anni terava silma ja lahke meele arvele. Maailma kaubandusest on peenemaid sorte vaid 7 (hind!), transilvaanlasi samuti 7 ja 2 keskmist sinilille ka. 
Kuidas see kirg lõpeb on absoluutselt teadmata, sest sinililled on usinad seemnest paljunema ja kui neid on palju erinevaid koos võib tekkida mõni hoopis uutmoodi toredus aga võib vabalt ka lihtsalt käest minna. Aga ega seegi pole hull variant kui ükskord ka kõik siniseks läheb ja aias palju enam praegusest ruumi haarab. Sinililled on lihtsalt nii nunnud.
PS: Paar tundi peale seda sissekannet sain rõõmusõnumi, et 2 tellitud peenemat sorti sinilille, H. nobilis v. nobilis ´Silbernebel ` ja H. transsilvanica ´Silbertaler `JP on õnnelikult Eestisse kindla inimese hoole alla saabunud. Nagu kevad oleks kohe.  Nendega hakkabki nüüd nii olema, et igal aastal paar valitut ja ilmselt ka aina kallimat.

Üks asi vaevab mind juba paar nädalat. Kas olen ma loll ja kogu elu valesti aru saanud või on tänapäeval välistemperatuuride hindamisel mingid uued euronõuded. Juba teist korda räägitakse meedias saabuvast pakasest, isegi koguni kuni -7 või lausa-9 C öösel. Ja kuidas nimetada või käituda kui -20C või veelgi enam juhtub tulema. Kas sellesse peaks suhtuma kui looduskatastroofi ? 
Tänane keskpäevane temperatuur oli -2,5C ja sadas kerget (nii kaalult kui koguselt) keerlevat lund. Ideaalne talvepäev.

05.02 Varahommikune temperatuur -5,2C, päikesetõusul -6,2C. Pilvede taga võib aimata päikest. Hillar tuli üle pika aja käima, sest Ülol oli veidi abi vaja. Peale selle lükkas ta sellisel hulgal radu lumesse kui meil pole iial olnud. Isegi lindude söögimajani. Päris kahju, et lumi varsti jälle ilmselt ära sulab. Päike hakkas tõsisemalt paistma lausa loojumiseni välja.



Armas inimene tuli üle pika aja külla. Juttu jätkus kauemaks, lausa 11-ks tunniks ja oleks jätkunud veelgi.

06.02 sajab laia lund aga temperatuur kisub kiiresti plussi poole. Sõbraga tulid jutuks Jellitto seemned ja kui ma üle mitme aja sinna vaatama läksin siis kummutati minu müüt sellest, et nagunii neil midagi uut ja huvitavat enam pole. On ja palju ja mina sain uued piinad. Tahaks mõndagi aga liiga suured (ja seega ka kallid) pakid valdavalt ning muidugi nagu ikka on valiku tegemine kohutavalt raske, isegi kui otsustaksin midagi tellida. Oli siis seda nüüd vaja !!!

07.02 Kui osa Eestimaast on +C temperatuuris siis meie oleme veel nõrgas miinuses ja võimalik, et päris sula lähebki meist sedapuhku mööda. Päikest küll pole aga see pole ka väga paksu pilve taga ja valgust on päris palju. 

08.02 Ikka läks sulale. 
Olen suutnud läbida suurema osa rohttaimedest aga paar päeva läheb veel, sest ega ma ju hommikust õhtuni seda tee. Tänane päevatöö olid priimulad. On alles segadus. 2020 aasta uued ja valdavalt väga pisikesed (ja otse loomulikult eriti väärtuslikud kõrvikud, sama juhtus ka kivirikega) on enamus väljas, sest kesse siis neid nunnutas, kastis ja kasis kui aednik oli küll haiglas küll ratastoolis. Samas olen üht ja teist ka juurde saanud. Näiteks Taivi priimulasaadetise ja nipet näpet mujaltki. Muidugi on see selline tagant järgi lugemine. Mis numbrid ja näod kevadel on seda ju ei tea. Hetkeseis on umbes 80 priimulat ja 10 + kriimulat (nurmenuku ja priimula x). 

09.02 Kuni lõunani paistis päikene. Temperatuur kõigub 0 C ümber.

10.02 Vaatan hommikul kui juba valgeneb teatud põnevusega aknast välja . Mis siis tänaseks. Algus oli pilvine ja tiheda vihma ja lume vahepealse ollusega, nähtavus tühine. Temperatuur +1C. Ok, olgu siis pealegi. Mingil hetkel viskasin pilgu aknasse ja õues oli tõeline purgaa. Lootsin, et Ülo jõudis enne kohale. Sõita poleks sel hetkel küll näinud.


Kaua see õnneks ei kestnud. Tuul on tormilähedane siiani aga lumesaju asemele hakkas päikesepaiste tekkima.



Sass tegeleb kasvamise (on sel kassilapsel alles isukest), mängimise(lemmikuks on viska mulle, ma toon sulle, lõputult), tembutamisega ja oma armastuse näitamisega. Sellist lembekassi lihtsalt pole vist teist olemas. Eks tänu sellele saab ta nii mõnegi vimka andeks kergemini.

siin ta kasvab

nendel piltidel näeb tema suhtumist ilmasse, sest koera ilm kassile ei sobi. Magamine võtab kõik mured ju ära nagu me teame

Aga päikene tuli aina enam ja enam pilvedest välja. Tegelikult lükkas ülitugev tuul lihtsalt pilved minema. 
toakatel on mõnus valgust näha


Kahjuks sai selle koha peal (või õnneks, sest muidu oleks veel pilte tekkinud) fotokal aku tühjaks.

Täna tõenäoliselt saan taimetabelid lõpuni läbi näritud. Mägisibulaid püüdsin mälu järgi kuidsagigi kokku lugeda. Aga kuna ma suuremal osal enam nimesid ei tea siis nö. kandsin maha umbes 20. Viimane korralik pildistamine oli 2019 ja need, mis siis olid juba reanimeerimist vajanud on tänaseks tõenäoliselt ka otsa saanud.
Kivirikud said ka ritta. Need, mida ma taga nutan (Futu ja Tii istutasid) pole vahepeal isegi listi jõudnud. Aga vanemad olid kõik suvel olemas ning olen eelmisel hooajal mõned ka juurde ostnud.

ÄRA TEGIN !
Kuna viimati korrastasin tabelit 2019 siis on ka segaseid taimerühmi. Eks neid on välja läinud aga ma ei viitsi neid täpselt kokku lugeda. Mis läinud see läinud.. Olen selle perioodi (2019-2022) jooksul juurde saanud 187 taksonit. Rohttaimi kokku on 2620 ja puittaimi oli 897 siis kokku on (see pole muidugi täpisteadus, +/-100 poleks midagi erilist) 3517 taksonit. Vaatamata sellel ilmselgelt liiga suurele numbrile olen juba hankimisega hoos, sest mahub veel. Kurb osa on see, et suuri puid üle 10 ei mahuta kuidagi kui sedagi, väikseid puukesi ja põõsaid ja okasnummikuid  mahutaks juba rohkem. rohttaimedest rääkimata. Lubadusi on lihtne anda ja nii ma lubangi endale, et hooaeg 2024 ja sealt edasi hakkan ostma vähe, väga valituid ja  hinnalisemaid. Ehk mõne piiripealsegi proovin veel ära aga neid ma siiski eriti ei taha, sest neid peab nunnutama ja possutama ja see pole eriti mõttekas, sest enamasti surevad sellised lõpuks ikka ära.
Nüüd jääb teha veel backid ja siis võib uuele hooajale ausalt silma vaadata.
Õues möllab tuul, endiselt ja sajab lumelaadset. Temeratuur +0,2C.

2 kommentaari:

  1. Mul ootab ka suur inventuur ees. Samas on elu näidanud, et liiliaid ja priimulaid saab kaardistada vaid õitsemise ajal. Ja mina ei tea, liiliaid peab vist kaardistama kaks suve, sest osad neist magavad vahel suve maha, kui ikka teisel suvel ka õit ei näita, siis on kutu.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Isegi 2 aastat ei ole veel näitaja aga laias laastus vist jah kuigi iial ei tea kuhu mõni pisike sibulake on jäänud :)

      Kustuta