...on alles jäänud liiliad kokku loetud...

 ...ja pilt on üsna kurb. Ongi nii nagu ma suvel pakkusin, et pea pooltest olen ilma. 

Numbrites siis 205-st liiliast on jäänud alles 134. 71 on jäänud maa sisse. See on muidugi tinglik number. Mõned võivad taas tõusta ja järgmisel aastal võib lisanduda veelgi kadusid. Eks need 3 järjestikust põuasuve on teinud ja teevad veelgi oma töö. Kaotusi on ka teiste taimede seas ja harjumatult palju. Taas võib süüdistada põuda ja liigset palavust aga ka kahel eelmisel hooajal minu suhteliselt vähest sekkumist aiaellu. 

Kõige rohkem on kannatada saanud liiliate aasia hübriidid (A) ja LA hübriidid.. Enamus neist kasvasid täispäikeses. Olen aru saanud, et liiliad armastavad poolvarjulist kasvukohta ja see ei käi ainult kirju liilia kohta vaid üleüldse. Viimastel aastatel olengi nende sibulaid pannud varjulisematesse kasvukohtadesse ja neis on kaotused palju väiksemad. Seda kui palju on mõjutanud kuulumine erinevatesse hübriidirühmadesse ei oska paraku öelda. Eks ma esimeste liiliate pilte olen blogisse ka pannud (enne kui otsustasin liiliatest eraldi kirjutada) aga ega kordamine ka midagi häda tee. 

Hübriidide tähised. liiliate aretustöö on üks keeruline ja parasjagu segadust tekitav värk Et ma ei kirjuta siin mingit teadustööd vaid ikka ennekõike enda ajaloo tarbeks siis pikalt seletama ei hakka. Lihtsustatult A- aasia, L- longiflorum, O- oriental, P-pardalinum, T-trumpet. nende ristamise tulemused  on vastavalt tähekombinatsioondega tähistatud. 

Aasia hübriididest olid kõige võimsamad 3 Mati Rangi sorti. ´Merle `(M. Rang) oli sel aastal peaaegu olemata. Sellest on kahju. Loodan, et kosub taas. Mõned veel ja ülejäänud juba kesisemad aga vähemalt olemas.

´Klaabu ` (M. Rang)

imeilus ´Tiiu `(M. Rang)

´Täpi ` (M. Rang)

Ülimadalad aasia hübriidid olid enamuses alles ja suhteliselt heas konditsioonis. Mõni näiteks.
´Tiny Comfort `

´Tiny Double You `

Väga toredaid liiliaid on aretanud ka lätlane Guntis Grants. Kahjuks on ka nende hulgas kadusid. Alles on:
´Jukataka `

´Rubina Nakts `

´Vilma ` tekitab mõneti segadust, pigem on see kirju liilia. Tegelikult oli vist koguni mingi hübriid aga ma ei mäleta, sest siis ma veel nii liiliahull ei olnud. Vaatasin lihtsalt, et ilus.
´Vilma `

Mõned toredamad A hübriidid veel.
´Red Velvet ` uskumatult punane ja kõrgust mulle ninani

Futult nimeta
Futult nimeta, turbanid meeldivad mulle enim
Kuigi ma pole A hübriide enam ammu ostnud tuli sel aastal 2 juurde. Asendussibulad kahes tellimisest. on õnneks päris toredad.
´Chocolate Event `

´Pearl White ` kuigi pole eriti valge aga nii ongi vist ilusam.

Et ma juba kirju liilia jutuks võtsin siis pean ütlema, et nende hulgas kadusid ei olnud.  On viljakad külvajad ja tundub, et mõni tore seemik on ka tulnud. Olen neid ka külvanud ja päris paras ports potte ootavad kuni nii suureks saavad, et neid peenrasse pandaks. Mis sealt tuleb ei tea keegi, kas 30 taime liiki või mõni vahva uus nägu. Kirju liilia on suvistes blogides täismahus vist lausa esitletud ja seega siinkohal vaid üks pilt. 
´Russian Morning `

LA hübriidid meeldivad mulle kõige vähem ja eks need siis minu juures ka pirtsuta. Enamus neist jäigi sel aastal mulla alla. See, et need minu lemmikud just pole ei tähenda muidugi seda, et mul neist sugugi kahju pole. On nendegi seas toredaid. Pilt sellisest, mis on nii koledalt oranž (pildil on kuidagi palju leebem), et on peaaegu ilus. Igatahes nägemata see ei jää.
´Eniac `

Trompetid (LO hübriidid) mul üldiselt ei edene. Päris ära surnud rohkem peale ´Juta `(millest on ääretult kahju) pole aga erilist edenemist ka mitte. 
nimeta valge, mis kaua vapralt vastu pidanud

ka `Trumphator `( sün. ´Zanlophator `) on päris tubli olnud

´African Queen ` õitseb enamvähem üle aasta


Alles olemisega rõõmustab mind väga LP hübriid ´Fusion `

Liikidest pole enam mõhnliiliat ja Buschi liiliat. Krookus- ja dauuria liiliad olid kesised, ka ometi kord kuidagimoodi kasvama saanud kuningliilia oli hädisevõitu aga vähemalt oli.  Mõned olid kabedamad ka.
Lilium szovitsianum Szovitsi liilia, õitseb juba juuni keskel

Lilium leichtlinii Leichtlini liilia, juuli lõpp 

Lilium lankongense lankongi liilia

Lilium henryi Henry liilia on stabiilselt stabiilne, kaks õievart juba mitu aastat

Tiigerliilia ( L. lancifolium)liik oli vaevu elus aga sordid seevastu ilusad. ´Sweet Surrender `jäi kahjuks tulemata. Kui see üks välja rvata on teised väga tublid.
´Strawberry Event `

´Tiger Babies `

´Pink Flight `

´Pink Giant `

´Flore Pleno `

L. speciosum kauni liilia 2 sorti küll ei voha aga on kindlalt olemas.
´Black Beauty ` kasvab kahes kohas, üks on stabiilselt ühevarreline, õisi kord rohkem kord vähem, teine (ka vanem) käitub paremini aga on aastati kõikuv.

Lilium speciosum var rubra ´Ucha ` on minul viimane õitseja üldse (liiliatest). 

Enne kui OT-de ja veel mõnede vigurite juurde lähen natuke üldpilti ka. enamasti paiknevad need siiski hajusalt aga ühes peenras on veidi tihedam asustus. Eks mul hakkavad sobivad kasvukohad otsa saama. Vaja oleks päikest aga keskpäeval ka veidi varju ja muidugi parimat mulda, mis pakkuda on.



siin on hästi näha kõrge OT suhe tavakõrgetesse

AOA, kaks sorti. Esimese osas on mul väikesed kahtlused aga, et see on mu ainuke pilt on võrdlusmaterjali Googloga vähe. Valgus ka vale. Ja esimene õitsemine veel kõigele lisaks. 
´Avalon Sunset `? hele rant peaks olema kollane ja üldmulje pigem oranžikas

´Sunset Boulevard `

Õitsvaid idaliiliaid O oli üks, paar vanemat andsid siiski vähemalt varre ja järgmisel aastal võib taas ka õis tulla aga võib ka mitte. Ei taha need ida hübriidid meie kliimatingimustes ellu jääda. Kõige kauem kestis aastaid tagasi ´Cazer Star ` 7 aastat kuni ma otsustasin sibulat toas talvitada. Selle peale see suri ära. Seda üllatavam on OT võimekus, sest ega trompetidki meil eriti edene.
idaliilia ´Corvora `

ONO - nepaali liilia (L. nepalense ) ja idahübriidi ristand 
´Zeba ` (esimene õitsemine)

OT-sid võib jagada mitmesugustesse rühmadesse, näiteks värvi järgi, õie kuju järgi, kindlasti kõrguse järgi. Ameerikast tulevad need poodides pakutavad nö `puuliiliad`, mis on ka tõesti kõrged. Enamasti mulle ninani või enamgi. kas neid sellepärast eksitavalt puuks nimetada on muidugi iseküsimus. Suurem jagu meil saadavatest on siiski madalamad. enamvähem meetri ringis. Natuke siia või sinnapoole. 
Kõrged on ´Coca d`Or `, minu üldse esimene OT hübriid. Siis ma ei teadnud neist veel üldse midagi. Samal ajal ostetud minu kirjades ´nimetu lätlane`, mis ostmise ajal omas nime aga sealsamas põlve otsas kirjutet nime kodus enam välja ei lugenud

Kas jätkata kõrguse lainel või võtta vahelduseks värvid mängu, see on küsimus. Aga olgu siis kollased. 
´Avocado ` on juba nii kaua olnud, et hakkab mingitki kogumit moodustama. Aeglane juurdekasv on siiani ainus viga, mida OT-dele võib ette heita.

´Belfast ` esimene õitsemine

´Mr. Cas `kahvatukollane aga väga noobel. Üks mu lemmikutest


Valged õied on väga sümpaatsed. Teadagi, mul algas valge periood ja nüüd imestan, et miks valgeid nii vähe on. 
´Zambesi `on kõrge, enamvähem minuga ühte mõõtu

´Luson `omab eksitavalt palju kollast ja tundub kaugvaates sgeli kollane, sõltuvalt valgusest ja vaatenurgast. Samuti kõrgekasvuline.
´Agostini `on märksa valgem

Roosat on mitmesugust. 
´Robina ` , minu jaoks pisut liiga kärts, nagu ka tumeroosa ja punase piiripealsed
Hele- ja maheroosa on tunduvalt meeldivamad
´Chiasso ` minust pikem

´Tabledance ` 1 m ja natuke peale

Mina loen ka järgmise roosade hulka kuuluvaks aga see on juba nii nagu kellelgi tundub
´Elusive ` pole päris ´puu ´, mulle lõuani enamvähem, seega ikka pig3m kõrge kui madal
Neid kärtse roosa j punas piirimail on mul päris mitu aga millegipärast on sel aastal need kõik ühte nägu. Mitmelgi peaks olema valget serva vähem või rohkem aga no ei ole. Kui need jäävadki kõik ühevärvilisteks on küll kurb. 
üsna kõrgekasvuline ´Amarossi `
Pigem siis juba punane. Päris ilusat punast tegelikult nagu polegi mulle sattunud kui selliseid üldse on. Ikka kaldub kuidagi roosa poole.
´Borello ` õis hoiab ennast trompetis, veel üks võimalus liigitamiseks, meetrine

´Miss Feya `vana ja kindel, samuti meetrine

Kui juba trompetise õiega sortidest juttu tuli, siis need on kuidagi eriti sümpaatsed. 
´Rising Moon ` esimene õitsemine, madal

Sort ´Beijing Moon ` on küsimärk. Ühel varrel on ühtemoodi ja teisel teistmoodi õied. Vahe pole teab, mis suur aga olemas on. On siis sattunud kahe erineva sordi sibulad või on see lihtsalt väike sordisisene vallatus

see näeb õigem välja

Veel üks õiekuju
´Scehezerazade `

Ja muidugi on erinevaid kahevärvilisi, nii vanu kui uusi. Mõned esimest korda õitsenud.
´Anastassia `

´Lavon ´ kõrge

´Candy Club `

Mis on ütlemata jäänud, kõik OT-d lõhnavad ja õnneks ei ole meil liiliate lõhnaga probleeme,
See sai nüüd üks pikk lugu aga mis teha kui neid on nii palju ja kõik on ilusad. Täitsa raske oli teha valikuid, mida võtta või mida jätta.
Ja kui keegi liiliatark leiab siit vigu siis paluks märku anda. Mul on pea juba päris sassis.

2 kommentaari:

  1. Nii palju värve ja vorme! Pooli nimesid pole kuulnudki. Mul on liiliaperiood läbitud ja pidama jäänud vaid tugevaimad. Aga ka nende hulgas on OT hübriide. Mida soojem suvi, seda häppimad nad on.

    VastaKustuta
  2. See on meeletu arv ja muidugi meeletu kadu, kuid mis teha, see käib kollektsioonide pidamise juurde. Pole kivikõvu taimi ja kuulikindlaid lahendusi aianduses. :) Ära lase nina norgu ja vaata seda kui uut võimalust! ;)

    VastaKustuta