on aprill lühikeseks kulunud...

 ...vaid viis päeva ongi veel jäänud 😧

25.04. Udu. Suur ja tihe udu, mis alles 11ne paiku hakkas mõningast hajumise märki näitama. Udud on ilma ennustamises olulised. Üldiselt läheb täppi ja kevadine udu näitab, et liiga sooja pole mai lõpus loota. sügisel oleks vastupidi. Udupüha ja sellele järgnes vihmapüha. Paar tundi õhtupoole sain ikka nokkida aias ka.

26.04 Päike ei hooli ilmajaama udujuttudest, mis vihma kuulutasid. Paistis täitsa korralikult. Möllasin varjukas. Pole ammu siin korralikult tegutsenud ja teadagi kui kusagil liugu lasta, siis tulevad tagajärjed. See tähendab peaaegu õitsvaid hiidvõililli, mingi sarikalise lauslevikut, tihedat karulauguvaipa. Aga ka martagoni tittesid ja sinilillilapsi. Ikka rõõm ja mure käsikäes. No ja inimene kohe oskab rõõmu jälle mureks keerata. Kuna on see koht kui peab neidsamu rõõmu toovaid tittesid välja hakkama rohima, kuna need umbrohuks muutuvad ? Karukellad kivilas juba hakkavad 😏 vist.

Idahüatsindid, esimesed koerahambad, ülased, kanakooled hakkavad alustama aga suurem osa sinililli hakkab lõpetama. Ootan magnooliaõisi nagu imet. Peaks kasvukas tegutsema aga pole nii halba ilma olnud, et raatsiks aiast ära minna. Oi ja uusi tulpe on tulnud, 

Idahüatsintidele eelmine suvi oli raudselt mokka mööda. Eriti neile, mida peenrast välja ei võeta. Kuiv ja kuum periood suvel on neile lausa vajalik. Näevadki täitsa head välja. Nimed pole tegelikult olulised. Minu jaoks on sinine (üks vingemaid), roosa, valge kollane ja terve rida muid müstilisi toone nagu näiteks see

`Splended Gornelia `millel tõsi splended läks kohe kaduma ja jäi ainult Gornelia aga milline värv
roosale teevad lõokannused bäkki
ee, mis see siis nüüd on ???😀
Puudu on veel ühest, helesinisest. Kuidas see on juhtunud ? Igatahes tuleb see viga parandada ja siis võib selle lillega pidama saada. Aga need lõhnavad iga värv isemoodi nagu Anni ja Mustkaaren mõni aasta tagasi kindlaks tegid ja mille ma hiljem üle kontrollisin. Kaks uut on ka aga ma pean otsima kas neil nimed ka kusagil on. Need olid mõningane üllatus mille sarnaseid mul praegu palju ette tuleb.

Sellestki on mitu head aastat kui Milda mulle suure valiku kanakoolete pisisibulaid annetas. Kõik ei jäänud ellu ja osad on siltideta jäänud ja segi läinud. Õnneks ei tee ma enam lillekeste puhul nimetusest ( loe ilma nimeta olemisest) probleemi.
´Bantam Egg `
´Damerham `
´Brazen Hussy ´
´Deborah Jope`
Hakatuseks piisab kah. Neid on veel terve hulk tulemas. aga nimed on neil küll täiesti pööraselt veidrad 😀
Alati esimene, siberi koerahammas ´Belõi Klõk `. aiavihikus on juba mitu aastat järjest märge, et istutaksin mujale ja liiga tihe on neil ka aga...😕 Et häbi sunniks sel aastal lõpuks tegudele, vaesekene

Nimede valik teeb ikka mõnikord täiesti nõutuks. Ilus, vastupidav (ma ei võta sibulaid välja peale õitsemist) tulp ja nimeks ´Zombie `. No mismoodi !?!

Üldiselt ei ole veel tulpide aeg käes aga üksikud ikka juba tulevad
´Concerto ` vist 

Ülo tõi Juhanist ära  tellitud 3 kanada roosi ja natuke liiliasibulaid. Aiasõber pole oma liiliasibulaid veel tuulutama hakanud. Üks tore ja armas inimene keda polnud väga kaua näinud käis külas ja tõi gladioolisibulaid kingiks. Ma pole enam aastaid gladioole kasvatanud, täitsa vahva on üle pika aja seda taas teha. osad panen peenrasse ja osad pottidesse.


27.04. Ilus päikesepaiste aga jube külm. Võib juba ka priimulaõisi leida ( see sinine sünnapriimula on lihtsalt palju varajasem kui teised.
vana ja väärikas, tegelikult palju tumedam kui pildile jääb, üks vähestest, mis jäi ellu peale ühte talve (kas oli see nüüd 3 või 4 aastat tagasi) kui ma suurest osast neist vanadest nimetutest väärikatest ilma jäin. Nutan neid siiani taga.

Esimene äärispriimula on ilmselt tänu kivilas kasvukoha omamisele kindlalt enne teisi omasuguseid
Primula marginata ´Alba `

Hilisõhtul oli maapinnal juba -2,7 C, Ülo käis ja kattis kasvukas taimetited ja mõned juba saabunud taimed kinni. Igaks juhuks, parem karta kui kahetseda. Redised panime juba varem loori alla muidu ei saagi neid kunagi.

28.04. Jälle päike, ikka külm aga natuke soojem kui eile, sest tuul on minu rõõmuks kinni keeratud.

Seda, et teod armastavad meie juures kõige enam kivilat ma ju tean juba ammu. Sama palju teoohvreid toon ma terves ülejäänud aias kui ühe rohimisega kivilas. Okaspuid need elukad lausa jumaldavad. Kui neid ka mujal peenras ei leia siis okaspuude alt ja pealt ! alati. Aga täna avastasin, et sabiina kadakas neid ei ole. Mitte ainsamatki. ei tea kas see on juhus või ongi nii, et sabiinad tunduvad neile ebameeldivad või lausa vastunäidustatud. Kas kellelgi on selle kohta tähelepanekuid?

Õide puhkemises on pisuke paus tekkimas. Pole enam nii palju tulijaid korraga.

Kaks väljamaist ühistellimist on Põhjaregioonidesse laekunud. Üks neist oli küll täitsa üllatus. enam ei mäletanud ja kes saakski mäletada seda, mis jaanuaris on kokku keeratud. Nüüd peab lähiaeg andma arutust kuidas need sealt kätte saada 😇

Pisikivirikega on mul kehvasti. Neid õieti polegi. Eelmisel kevadel tulid õed aianduses ja istutasid tellitud kribalad oma kätega aga põud võttis need (kui aiast ära olla ei tule paljud tähtsad asjad (nt kastmine) sugugi meelde. ja need , mis on ei taha ka oma õisi veel korralikult avada

Saxifraga x elisabethae ´Foesters Gold ` Elisabeti kivirik, 

Nagu öeldud, sinililled hakkavad lõpetama. Tegelikult on need siis kui juba esimesed värsked lehed tulema hakkavad väga ilusad, isegi kui õied juba pudenemas. Just need sinised. Imeline.



Tulevad uued kaunitarid.
näiteks tumeda kopsurohu valgeõieline vorm

No ma ei tea, terve aed on sellist nähtust täis 😀


29.04. Öösel sadas vihma. Nii jäägugi. Vihm öösiti ja päikene päeviti 😀. Aga külm on ikkagi. Mul on kõrini sellest vattidesse pakkimisest.

Magnoolia tahab hirmsasti õisi valla lüüa ja mina ka. Eelmisel aastal ma ju ei näinudki seda ilmaimet laivis.

Kuni ilma soojenemist ootasin eemaldasin plekke. Ma ei tea, olen ma siis eriline pudrulõug või mis aga minu suutlikkus tekitada t-särkidele plekke, mis jäävad on suur. juba ammu mõlgutasin, et maru hea oleks need plekid läbi joonistamise eemaldada. Lõpuks sain küüned taha vildikatele, millega saab seda ka teha. proovisin esialgu (isegi plekki ei olnud veel sellel särgil) väga õrna ja väikese kribu südamega. ei või ju teada kuidas nende kirjapulkadega on. pesus ja muidu. Pidas vastu päris mitu kuud ja pesukorda. Ei läinud laiali, ei määrinud ka mind ära. Võtsin asja julgemalt käsile ja ilmselt soetan endale suurema ja uhkema karbi neid vildikaid. Täitsa olemas on.

Haa 😄

30.04. Ja ongi aeg turboluud välja tuua ja olenemata ilmast teha üks kiire tiir, et uurida kuhu need soojad ilmad on siis nüüd jäänud ja ka muidu nõiatempude tegijad üle vaadata. aga see tuleb alles siis kui pimedaks läheb. Selline liikumine päevavalges võiks kaaskodanikke endast välja viia. Seniks ikka peenrad. Pisike ots varjukat veel ja siis turbapeenrasse. Enne kui sellega midagi otsustavat ette saab võetud peab ikka mingi korra ka siin majja (peenrasse) lööma.

Päev sai ootamatult otsa, piltigi ei jõudnud teha. Algul olin peenras ja siis liikus inimesi ja esimene vabaõhueinegi sai võetud, kerge aga koogine 😀 Mis muud kui käredat kevadpüha 😻

1 kommentaar: