...on septembripaanika...

...mis seisneb selles, et ma pean endale pidevalt meelde tuletama, et ei ole september, august on ja vähemalt poolteist kuud saab veel aias hullata. Aga kõik need udud, mis võrkudesse on püütud hommikuti, lõhn, valgus ja juba värvuma hakkavad lehed (kusjuures juulis punastama hakanud pihlamarjad mul küll mingit sügisepaanikat ei vallandanud). No ja üleüldse kõik kokku. Sügis on mu lemmi aastaaeg ja sl aastal võib see tulla megavärviline aga iga asi omal ajal, eksole.


Mõtlesin, et nüüd hooaja lõpupoole saab seda päevikukirjutamist ka nagu lobedamalt võtta. Mis siin ikka iga päev aga mõni päev on ikka huvitavam kui teine. Pean siis selle päevikuga septembri ka vastu aga siis hakkan küll niisama mulli ajama 😃 See igapäevane järjel püsimine on minusuguse udupea jaoks üpris piinarikas ja eks lugejalgi on igav, mis igav.

12.08
Ilus hommik enda käimasügamiseks. Ja seda ma tegin mõnuga koos kohviga ja... .Siis hakkasin kapil külge puhastama ja nagu natuke ennast sinna unustasin. Ülo tuli töölt ja imestas, et ma ei niidagi. Oeh. Pidin jah kriitilised kohad kiirelt üle laskma. aga enne istutasin ära kokuka kivilakribud. Mõtlesin heldinult Hellel, sest paar kribu olid ikka kompvekid küll. Ja jõudsin (tõsi lõpus juba vihmaga) ka oma kriitilised kohad niita. Siis sadas küll juba mõnuga. Üks välk ja pauk olid ka meie lähedal aga muidu läks see meist jälle mööda. Padusdu oli küll aga tuulemöllu ei olnud. Hiljem kuulsin, et see äike mida aknast nautisime räsis tugevast Togrami aiasoppe.

Siilkübara peenemad sordid mul eriti kaua ei püsi. Mõni siiski on uhke ja seemikud hekipeenras muidugi ka. neid tuleb lasta peale peenra rekki juurde tulla. Imelihtne. Kui sügisel ära ei lõika, on suvel plats tittesid täis.

vana hea ´Milk Shake `
 Selle üle on palju mõtiskletud ja sellest erinevate sõpradega räägitud, et miks need lilled ei taha kaua vastu pidada. Päris selgeks polegi see saanud. Ilmselt on siin mitmeid erinevaid tegureid alates sortide esivanematest kuni mullastikuni välja. Mina peangi neid lühiealisteks ja iial ei tea kas sel aastal uhkelt õitsejad järgmine aasta elus on.

´Secret Lust`ja suvalised

´Fatal Attraction ` on ka tublide seast ja teeb ka usinasti endasarnaseid ja ilusamaidki tittesid

Muudki ilu on aias veel küllaga. Näiteks Sass 😸
Siidikasukaga hurmur nagu Futu teda iseloomustas. On jah kasukas millest silimata mööda minna lihtsalt ei saa.

Kaks peenemat liiliat on ka praegu mõlemad õitsmas. Tõsi üks hakkab lõpetama ja teine alles alustas. Aga mõlemad on ikka endiselt hinges kuigi suurt laiku neist ilmselt kunagi ei saa. 

Buschi liilia Lilium buschianum

mõhnliilia Lilium callosum

Robiinia teine õitsemine on sel aastal üpris õiterohke. Ilus puu aga oma võsudega (täiesti normaalne, et 20 m sellest võib võsusid leida) tüütuvõitu. pealegi tuli see mulle kallale kui niitsin, Nüüd on pea kõrvast lõua tipuni kraaps ja natike teistpidi ka. Mine siis inimeste sekka 😏
(harjaskarvane, ma ei ole kindel) robiinia Robinia (hispida)

13.08
Peale koledat tuleb ikka ilus. Päike särab ja sooja on parasjagu. Aed seevastu tilgub ja esialgu jätan selle rahule. Mul ju kapp. Üks külg saivärvist  puhtaks. Nüüd pildid ja padavai niitma järgmisi kriitilisi kohti.
Kikkapuud meeldivad mulle hirmsasti, kõik aga mõned natuke rohkem 😌 
väike kikkapuu Euonymus nanus võib ikka väga uhke olla

suuretiivaline kikkapuu E. macropterus on üks minu arm

Mu suureks rõõmuks ikka veel mõni liilia avab ennast.

kaunis liilia L. speciosus var rubra

Henry liilia L. henryi

´Miss Feya ` OT

Tiigrid on täies ilus.
tiigerliilia L. lancifolium liik...

...ja täidisõieline

14. 08
Plaan kivilat rohida, veel natuke niita, uurida kuidas seentega on. 
Seentega on kehvasti. Väike peotäis lehisetatte. Aga vahepealsed vihmad olid liikuma pannu pakud ja see oli juba etem saak. igatahes saime kena pannitäie kõigest kokku.

Kuna tuult oli kenast hakkasin peale seenetiiru kohe niitma. Ei saanudki kuigigi kaugele kui vajusin põmpsuga äkilisse põlluserva. Ma teadsin küll seda kohta aga kõrred hajutasid pildi. Natuke enne jäin kraavi ka kinni aga sealt ma pusisun põmpsu välja. See sakk oli juba liig ja sinna ta kurvalt siis jäigi. Liikusin tasapisi maja poole ja vandusin, et ikka kaugemates punktides juhtuvad äpardused. aga ära ma tulin, kepita ja puha. Helistasin Ülole ja kaebasin ära.😉
Mis ikka. Kivila ka ootab. istusin ja oh, häda. istusin mingi sumiseja peale. Sumisejat ma ei leidnud enam, kas lendas ära või istusin vaesekese tõesti väga laiaks. Aga valus oli küll. Mingi muhk tekkis ka. Pidin juba minema rahvakalendri uurima. Äkki on jälle selline päev kus naised peavad punast jooma ja pöidlaid keerutama. Aga teadmarus sellest, et olen kõikvõimalikud vanad jumalad välja vihastanud tundus parem.  Oma suureks pettumuseks pean ütlema, et Ülo tundis koju jõudes muret nõelaja pärast ja minu paistes kannikas ei huvitanud teda üldse 😋
Lohutuseks leidsin esimest korda (lõpuks ometi, mõtles ikka kaua aga ümbertõstmine päikesesse ilmselt aitas) pantrilille.
Belamcanda chinensis

Selle päeva liilia on eelviimane uutest. Paraku pole neil punastel ikka tõesti erilist vahet peale nimede. Võiks kokku võtta, et on valged, kollased, roosad ja punased. Vanad on  värvikamad ja muidugi ´Elusive `, mis on pärl uute seas.
´Dalian `

15.08
Lasen aial endast puhata. Hommik kulus muudele asjadele ja siis tuli üks täitsa korralik vihmahoog. Mina märjas aias ei mässa.
Mõned toredad sõnajalad. Võib ennast kusagile õhtusesse metsa mõelda.
keel-raunjalg Asplenium scolopendrium Crispa 

arvan teadvat aga igaks juhuks ei ütle

maarja-sõnajalg Dryopteris filix-mas Crispa Cristata 

maarja-sõnajalg D. filix-mas Linearis Polydactylon

Ja ongi pool augustit läbi.




4 kommentaari:

  1. Vägevad sõnajalad! Rooman ka hoolega mööda aeda praegu- päästan sõnajalgu. Mõnedele mõjus eelmine aasta üsna hukutavalt. Ünneks on kõik alles ikkagi

    VastaKustuta
  2. Jajah, selle blogimisega on nagu on... alustasin ka üht blogi kaks nädalat tagasi, lõpetada ei jõudnud ja siis kappas Pegasus kuhugi mujale :). Võibolla lõpetan mingil hetkel, sest vahepeal polegi midagi põnevat juhtunud, peale kokukat on tahtepuudus mingil põhjusel ja lisaks ei meeldi ka mulle märjas mullas mässata.

    VastaKustuta
  3. Imetlen alati Eve võrratuid siilkübaraid. Paistab, et savimaa on neile meeltmööda.
    Aga ajast...Hoolimata sellest, et mesindust see suvi peaaegu polegi ja hoolimata sellest, et ma lubasin endale, et ei tee mingeid moose, siis on august ikkagi kõige kiirem kuu. Kuidagi kisub nii, et september hingab juba kuklasse ja siis tahaks veel suvest viimast võtta enne kui...Noh ja teed hakkasin ka veel ehitama. Ja mulgi on kõige selle pärast blogimine unarusse jäänud.

    VastaKustuta
  4. Oled ikka super aednik ja kirjasõna seadja,nii tubli!😍

    VastaKustuta