...toimus martagonide marss...

...vĂ”i mis marss, paraad lausa 😊PĂ€ris lĂ€bi see veel pole aga vĂ€simuse mĂ€rke juba on. Üks sort (´Afterglow`) on alles nupustaadiumis ja millegipĂ€rast ka kasvult miniatuurne. Ei tea, mis mure sel on. Kolm pole sel aastal veel Ă”itsemisikka jĂ”udnud ja pĂ€ris mitmed Futu seemikutest ka veel mitte. Suurem osa on siiski oma Ă”ied avalikustanud. Osadega on kĂ”ik algusest peale selge ja nagu ikka, osadega on totaalne segadus. Ma ei ole kunagi pĂ€riselt aru saanud selle tekkepĂ”hjustest, eriti kui aednik on nii korralik ja kĂ”ik kenasti sildistab. Pole ju ometi minu sĂŒĂŒ, et sildid kuluvad loetamatuks enne kui esimesed Ă”ied tulevad vĂ”i kui sildikiri ja lill pole algusest peale kokku sobinud. On kuidas on. Ega Ă”ied sellepĂ€rast inetumad ei ole.
Kevadel alustavad martagonid nii.
Kuna Futu seemikutest tuleb juttu ni ja naa, siis 2016 nĂ€gi ĂŒks tittede turvaala kevadel vĂ€lja nii. 

Esimene kirju liilia minu aias oli ´Gay Lights `. SS-lt 2007. aastal huvi pĂ€rast ostetud. Ei osanud ma siis veel neist midagi arvta ega teadnud midagi nende kasvatamisest, ilust ega iseloomust. PĂ€ris mitu aastat kasvas pĂ€ikesepeenras. Õitses ilusasti aga kĂ”rgustesse ei pĂŒrginud. Selline alla meetri. Tasapisi hakkasid mulle meeldima kĂ”ik liiliad, millede Ă”ied ennast turbaniks keerasid vĂ”i vĂ€hemalt alla vaatasid ja siis ma alles avastasin enda jaoks kirju liilia Lilium martagon.
Kui tĂ€pne olla, siis peaks rÀÀkima liiliate II sordirĂŒhmast ehk Martagon-hĂŒbriididest. Ma ei ole sajaprotsendiliselt kindel isegi selles, mida ma liigiks pean. Googli otsingud siiski enamasti kinnitavad mu arvamust. Olen selle saanud kĂ€est kĂ€tte ja eks need ole liikunud aiast aeda. Oletagem siis, et on.



ainuke praegu Ôitsema lÀinud Futu seemikutest, mis liigi nÀgu on

MĂ”ne asja pĂ€rast sain ka valgeĂ”ielise vormi. Eriti kiire pole just olnud. Sel aastal siiski juba arvestatav. 

Ja majaesises peenras puhkes sel aastal ĂŒllatuslikult teine. Kas ma igaks juhuks kusagilt hamsterdasin uue vĂ”i on see ĂŒks ĂŒhest segasevĂ”itu nimekirjast (need, mille sildid kustusid enne Ă”isi vĂ”i pole veel Ă”itsema hakanud, LĂ€ti pĂ€ritolu, sĂ”bra jagatud)

Üks valge on veel. Sildi jĂ€rgi pidanuks olema forma luteum aga kollasega pole siin kĂŒll midagi pistmist. Samas on olemus valgest vormist pisut erinev ja Ă”ied ka suuremad

Selle viimasega samas pesas kui nii vÔib öelda Ôitses veel ka selline

ja seesama juba veidi vÀinuma moega
Neil kahel on ka lehed kitsamad kuigi ikka mĂ€nnastes. Kuuluvad nad ĂŒleĂŒldse sellesse seltskonda ? Ja on ka kolmas vars, mille lehed on nagu martagonil ikka aga see ei lĂ€inud veel Ă”itsema. Ehk siis jĂ€rgmisel aastal ja vĂ”imalik, et see osutub ka kollaseks vormiks. On, mida oodata. See kollane vorm, mida ma ootan on samuti sellest LĂ€ti sibulate kingist. Sealt peaks veel tulema ´Bellingham `(ameerika hĂŒbriid) ja sanguinea-purpureum (ilmselt siis vorm) aga just need sildid on loetamatud ja ega muidu kĂ”ikvĂ”imas Googel ka nende kohta infot ei jaga. Kui ĂŒdini aus olla, siis ei jaga Googel martagoni sortide kohta ĂŒldse eriti mingit usaldusvÀÀrset infot. MĂ”ned siiski on enamvĂ€hem korduvad ja tuvastatavad. LĂ€ti sibulate seas oli ka taas ´Gay Lights `. Pistsin maha, et Ă€kki on lĂ€tlaste oma teine kui eestlaste oma. Ei ole 😃
´Gay Lights ` LĂ€tist

ja Eestist


ja need on minust pikemad

Kui juba ĂŒht-teist olemas oli sai Guntis Grantsile ĂŒks aalujate ĂŒhistellimus tehtud. Sealt saadud sibulad olid puhas rÔÔm. Kohe esimesel aastal olid kenad mitmevarrelised kogumid ja neil ka nimed ja nĂ€od sobivad kokku.


´Arabian Knight `


´Claude Shride `


´Manitoba Morning `


´Maroon King `


´Orange Marmalade `


´Russian Red `

Olen neid tasapisi siit ja sealt juurde tellinud, JĂ€rgmine peaks olema ´Russian Morning `. Venelased on nupustaadiumis natuke villased. Ja sellenimeline peaks mul olema. Silt, teadagi 😒

´Russian Mornirng ` ? pealegi sai sel ajal fotokas otsa ja kasutasime Ă€ra kalli kĂŒlalise, kel apastraat kaasas.

´Terrace City ` 


´Manitoba Fox `

´Moonyen `

´Terry `

´Pink Morning `

Ja, et Ă”nn oleks ikka tĂ€ielik, siis tuleb sĂ”brale kĂŒlla minnes kollaseĂ”ieliste juures pĂŒherdama hakata ja ennĂ€e, juba sĂ”ber kappabki oma titelast ĂŒlivajaliku taimega. AitĂ€h, Milda !
´Peppard Gold `

Ja tĂ”eliseks rosinaks on Futu Ă”idepuhkenud seemikud. Kirjul liilial tasub ennast kĂŒlvata lasta kĂŒll. 



Varjukas on selline jungel, et kuidagi pÀris lÀhedale ei pÀÀsenudki aga nÀod on ju kenasti nÀha.

Kogu selle segase loo lĂ”petuseks pean lisama, et mulle kuluks nĂŒĂŒd martagonide asjatundja Ă€ra ja seda ka, et martagonid LÕHNAVAD, lĂ”hnavad sedavĂ”rd, et mina oma lĂ”hnatundetu ninaga ka tunnen. Ma armastan neid kĂ”iki 😚

7 kommentaari:

  1. Mis sest asjatundjast, imelised muidu kah.

    VastaKustuta
  2. Martagonid on praegu selle aia kuningad ja kuningannad! VÀga vÀgev!

    VastaKustuta
  3. Ahh, kui vastapandamatud nad on.
    Mul on tÀnu kolimisele ja peenardes sobravale kukepaarile Futu seemikud ikka veel vÀikesed. Eks tuleb kannatust varuda, aga idee aednikust kÔrgemaks kasvavatest turban-Ôitega imetaimest on seda vÀÀrt.
    Imeilus postitus.

    VastaKustuta
  4. Ohoo, on alles imetlusvÀÀrsed tegelased, ilusad vÔimsad ja uhked kogu oma vÀÀrikuses.

    VastaKustuta
  5. Jah, kahjuks on seemikutel Ă”itsemiseni nii pikk aeg. Raamat kirjutab, et 3-4 aastat, ma hĂ€sti ei uskunud, aga ongi nii. Kuid kĂŒlvata tasub, need uued vĂ€rvid olid vinged.:)

    VastaKustuta
  6. oh ja ah :) ilusad ja nende lÔhn hilja Ôhtul aias!

    VastaKustuta
  7. VÀga ilusad ja neid peab olema palju! Mul on vÀhe. See viimane roosa on nii ilus

    VastaKustuta